Dušan Beňa - CANADA

02.06.2018 13:12

Nedávno  mi prišiel príspevok zo zahraničia, od p. Dušana Beňu, ktorý pracoval v šesťdesiatych rokoch v Tesle Bratislava, a dnes si rád spomína na svoje prvé pracovné skúsenosti. Preto sa rozhodol podeliť sa so svojimi spomienkami a napísal mi príspevok, ktorý po malých úpravách zverejňujem. Na úvod pripomínam, že p. Beňa  v zahraničí získal vysokoškolské vzdelanie, získal niekoľko diplomov a neskoršie dokonca učil a prednášal na Univerzite.

Preto aj hneď na úvod mu chcem poďakovať, že nezabudol na svoju vlasť a na svoje začiatky, ktoré začali práve na odbornej škole OU TESLA. Spomína si aj na svojich učiteľov a majstrov odborného výcviku ako aj na svoje pôsobenie v podniku TESLA Bratislava:

Dušan Beňa :   

V rokoch 1962 - 1965 som sa vyučil v OU Tesla Bratislava. Spomínam si predovšetkým na Plška, Hirmana, Olajoša a Streleckého . Boli vynikajúci a dali mi dobré základy v elektrotechnike. Koncom druhej triedy nás hodili do výroby, na produkčné linky výroby rádioprijímačov. Mne pripadla úloha oživovať rádia - teda zistiť problém, keď rádio nefungovalo. Nájsť chybu a opraviť. Vyrábal sa prijímač Akcent a bolo to pekné kabelkové rádio.

Táto práca bola náročná, pretože 40 - 50 % rádií z linky prichádzalo úplne nefunkčných. Bola to dobrá fuška zistiť, kde je chyba a čo treba opraviť a samozrejme dodržať produkciu výroby. Majstri, na krorých si spomínam boli Slezák, Hruška a Jurka. Vedúci bol Hájek. Prví dvaja boli dosť skúsení, Jurka bol vtedy ako sa hovorí "zelenáč", ale O.K. Kvalita jednotiek, ktoré prichádzali na oživovanie bola dosť pofidérna a dodnes neviem prečo tam bolo toľko zlých súčiastok...

V roku 1968 som odišiel do Rakúska a tam som vo Viedni pracoval v kompanii Kapsch and Sohne. Vyrábali sa tam televízory a úrovňou to bol podobný podnik ako TESLA Bratislava. Teda dobrá morálka a dobrá organizacia práce. Ale zmätkov bolo oveľa menej !!! (Kapsch and Sohne  tiež distributovali GoldSpot rádia - ktoré boli len premenované rádia Monika,  vyrabané v Tesle Bratislava. Rozdiel bol len vo VKV). 

Potom som odišiel do USA a Canady a rozšíril som si vzdelanie. Získal som niekoľko diplomov a začas som učil na  University of Windsor, Microcomputer Design. Kompania, kde som pracoval viac nez 27 rokov,
robila komputer - kontrolované laserove systémy pre automobilky (Chrysler, GM, a tiez Europske; Process Control Monitoring Systems).  Ja som bol jeden z designerov.

Tesla mi teda dala dobrý štart a ako podnik bola vtedy celkom solídna. Bez začiatkov v Tesle by som sa asi tak ďaleko nedopracoval. Dnes je meno Tesla používané elektrickou automobilkou v USA (US Tesla museli vyjednať toto s Európskou originalnou Teslou).

Škoda, že sa Bratislavská Tesla neudržala...